Recenzja

      Zdzisław Machowicz w swoim malarstwie koncentruje się na realistycznym, wiernym prawdzie, obrazie człowieka.

      Poprzez proces twórczy Z. Machowicz w portrecie dokonuje intuicyjnego wglądu w duchowość obrazowanej postaci. Potrafi znakomicie ukazać wygląd i podkreślić indywidualne cechy osobowości modela, oddając jego niepowtarzalne rysy, analizując jego zewnętrzną i duchową oryginalność.

     Nawiązując do najznakomitszych osiągnięć malarstwa portretowego w dokonaniach sztuki światowej, zwłaszcza europejskiej, poszukuje podstaw ekspresji ideału piękna obecnego w artystycznym wizerunku istoty ludzkiej. Najbliższy twórcy jest nie tylko tradycyjny, wydoskonalony przez mistrzów włoskiego renesansu, reprezentacyjny portret kobiety, w którym indywidualizm urody modelki odpowiada kategorycznym zasadom harmonii, ale też istotne są dokonania hiperrealistów oraz kreatywność nowoczesnego malarstwa.

     Z.Machowicz, unikając nudy i rutyny, przetwarza kanon portretu, nie dopuszcza do jego estetycznej przesady, konfrontując ze sobą estetykę gatunku z eksperymentalnymi poszukiwaniami rozstrzygnięć czysto malarskich. Dotyczy to zarówno materii malarskiej, jej ukształtowania jak i związków z zasadami realizmu, fotorealizmu, przeciwstawnych abstrakcji niegeometrycznej.

     Zestawiając ze sobą precyzję formy warsztatu malarza fotorealisty z rytmami z pozoru nieuporządkowanych plam barwnych w złamanych, przyszarzałych odcieniach zacieków farby lub namalowanych niewielkich płaszczyzn zakrywających część powierzchni portretu, uzyskuje silne efekty oparte na przeciwstawnych wrażeniach. Wywołują one refleksję nad rolą procesu poszukiwania w sztuce prawdy o rzeczywistości zarówno artysty jak i odbiorcy. Ideał piękna, jak uwidacznia Machowicz, bywa źródłem niepokojących emocji, może wywoływać nie tylko zachwyt, ale także głęboką refleksję nad procesami artystycznymi obecnymi w sztuce współczesnej.

 

 

                                                                                                     Maria Kępińska

                                                                                                          Krytyk sztuki

Łódź, 2020r